Veiligheidscoördinatie


Om het risico op arbeidsongevallen in de bouwsector te verminderen is het verplicht een
veilgheidscoördinator aan te stellen, dit wanneer ten minste 2 aannemers werken uitvoeren
op een zelfde werf, zelfs al komen deze aannemers nooit gelijktijdig op de bouwplaats.

LET OP! 
Zelfs als je als zelfbouwer werkt is het verplicht een veiligheidscoördinator aan te stellen, de leverancier van bouwmaterialen, de keurder van elektriciteit/water/gas/riolering, aansluiters van elektriciteit/water/gas, worden ook aanzien als aannemer.


Dit geldt zowel tijdens de ontwerpfase als tijdens de verwezenlijkingsfase van de werken.

Bij werven vanaf 500m² stelt de opdrachtgever de veiligheidscoördinator aan. Deze veiligheidscoördinator moet gecertificeerd zijn. (Wij beschikken bij Studiebureau Greesa over gecertificeerde veiligheidscoördinatoren)
Voor werven kleinder dan 500m² is een soepeler regime voorzien dat toelaat dat aannemers zelf de functie van coördinator tijdens de verwezenlijkinsfase kunnen uitoefenen. Deze dient wel veiligheidscoördinator TYPE A te zijn.

 

 

WAT DOET STUDIEBUREAU GREESA VOOR U ALS VEILIGHEIDSCOÖRDINATOR?

 

1. Opmaken van een veiligheids- & gezondheidsplan

Dit document moet opgesteld worden wanneer veiligheidscoördinatie verplicht is en moet op de bouwwerf aanwezig zijn. Het bevat een risicoanalyse, vast te stellen preventiemaatregelen, administratieve gegevens, noodnummers, hulpdiensten in de buurt,...

 

2. Bijhouden van een coördinatiedagboek

Het coördinatiedagboek zijn de documenten die door de veiligheidscoördinator worden bijgehouden. Deze documenten zijn briefwisselingen, werfverslagen van de veiligheidscoördinator en werverslagen van derden.

 

3. Opstellen van het postinterventiedossier

In het postinterventiedossier (PID) zitten de verschllende plannen van een woning of gebouw, zoals het architectuurplan, maar ook de plannen van de technische installaties zoals de elektriciteit, het sanitair, de ventilatie,... Daarnaast bevat het dossier ook de namen en de contactgegevens van de betrokken architect, veiligheidscoördinator en hoofdaannemers, die het gebouw hebben opgetrokken.

Het PID wordt opgemaakt door de veiligheidscoördinator en/of aannemer en hoort bij een woning of gebouw. Het moet gedurende de volledige levensduur van het gebouw bij het gebouw blijven, ook na de verkoop. Zo kan een eigenaar, huurder, architect of aannemer, bij eventuele verbouwingen, op een eenvoudige manier achterhalen welke de structuren van het gebouw zijn, hoe de structuur werd opgebouwd en welke materialen er in een gebouw zitten.

Telkens wanneer er na de oprichting van de woning of het gebouw nog bouwwerken uitgevoerd worden, moeten die vermeld worden in het postinterventiedossier. Alle wijzigingen moeten op de betreffenden plannen worden aangeduid, samen met de naam van de uitvoerder. Wanneer u zelf werken uitvoert, bent u zelf verantwoordelijk voor het aanvullen van het postinterventiedossier.

Een postinterventiedossier is verplicht bij elke verkoop van een woning of appartment waarvan de bouw is begonnen na 1 mei 2001 of waaraan werken zijn uitgevoerd sinds 1 mei 2001 door één of meerdere aannemers.

 

KOSTPRIJS

Deze prijs is afhankelijk van verscheidene factoren, hierdoor kan je best een prijsofferte aanvragan aan de hand van je project, zo kunnen we u onze beste prijs geven afgestemd op uw project.
Back to Top